03 juni 2016

2 juni 2016: Meditatie III


[Meditatie, oftewel een groeitekst]



Wat is het, - niet hoe het heet.

Wat is het dat je voor je hebt?
Een computer, een laptop.
Ik vraag niet hoe het heet. Wat is het?
Een beeldscherm, wit, lichtgrijs, en een toetsenbord, dezelfde kleur.
Ik vraag niet hoe het heet wat je ziet. Wat is het?
Wat bedoel je?
Valt er iets te zeggen over hetgeen je voor je hebt zonder in naamgeving te vervallen?
Waarom zou ik dat doen?
Om oog te krijgen voor wat is, in plaats van 'wat-is' te laten samenvallen met hoe je het identificeert.
Het lijkt me onmogelijk om 'wat-is' niet te identificeren?
Mee eens, maar is dat het enige?
Wat bedoel je?
Is 'wat-is' hetzelfde als hoe je het identificeert?
Wat zou het anders kunnen zijn?
Dat is de vraag.
Is het iets dan?
Het is zeker iets. Voel maar.
Okay, maar wat is het dan wat ik voel?
Inderdaad, wat is het wat je voelt?
Wanneer het er niet om gaat te benoemen wat ik voel, wat is het dan?
Ik zie dat je met je hand een ding vast hebt dat je een laptop noemt.
Klopt.
Is je hand iets anders dan het ding dat je vast hebt?
Iets anders, ja.
Staan ze los van elkaar?
In zekere zin.
In welke zin?
Wanneer mijn hand de laptop vastheeft, niet.
In welke zin staan ze dan wel los van elkaar?
Mijn hand is geen laptop.
Lijkt me ook. Maar gaat het dan om je feitelijke hand of om je hand als concept?
Beide, maar op een verschillende manier.
Hoe?
Het concept 'hand' is een ander concept dan het concept 'laptop'.
Duidelijk.
Mijn feitelijke hand raakt een feitelijke laptop aan, maar ik kan hem ook weer loslaten.
Wat is het verschil?








[...]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten