29 juni 2016

28 juni 2016: Sint Barbara (III)


Lange tijd reeds intrigeert me een tijdsopvatting die ik associeer met Zen: er is slechts het nu, en het is ook het enige wat telt. Verleden noch toekomst bestaan, behalve in het bewustzijn, als herinnering of als projectie; ook zij gebeuren in het nu. Er is wat zich op dit moment voordoet; iets anders is er niet. Deze tijdsopvatting ken ik uit teksten van boeddhologen als Alan Watts (zie noot). Bij Zen-meesters ben ik geen uitspraken over de tijd tegengekomen; wel verhalen en anekdotes over met aandacht leven in het hier en nu.

Met dat ik me aangetrokken voel tot deze visie op tijd, is er ook telkens een aarzeling, en die zit ik hier op de begraafplaats Sint Barbara te overdenken, te midden van mensen voor wie er geen nu meer bestaat.

Okay, het klinkt uitermate overtuigend dat het er om gaat met volle aandacht te doen wat ik doe, te voelen wat ik voel, te laten gebeuren wat er gebeurt, - in plaats van er niet bij te zijn, te leven met verstrooide aandacht, druk met van alles tegelijkertijd, zonder iets in het bijzonder. Ik doe mijn best om zoveel mogelijk zo te leven dat ik hetgeen ik doe etc de volle aandacht kan geven. Wat is dat anders dan 'gefocust' leven, 'gewaar', 'intens', 'enthousiast', 'in een flow' etc!

De vraag is: is dat alles? Is er slechts het nu dat telt? Zijn verleden en toekomst niet meer dan een illusie die mij afhouden van voluit leven in het hier en nu?

Is het niet eerder andersom? Wat ik nu beleef is ingebed in een besef van verleden en een verwachting van toekomst, en het krijgt daardoor ook zijn betekenis. Die inbedding doet er toe voor hoe ik het nu beleef. M.a.w. zijn verleden en toekomst niet nodig om überhaupt een heden te kunnen beleven? Als mijn tijdsbesef zou worden teruggebracht tot wat op dit moment beleef (zoals het geval is bij vergevorderde dementie), wat beleef ik dan nog?

Ik beleef dan nog wel het een en ander, maar het wordt niet tot een ervaring. Wat is nodig om van een 'ervaring' te spreken?

Dat ik vanochtend heb ontbeten voordat ik hem school bracht, was een beleving, maar ik zal het me niet lang herinneren. Wel maakt het deel uit van een voortgaande ervaring. Van mijn ervaring als ouder, van vader te zijn van mijn kind, - een langgerekte ervaring van met hem te zijn, vanaf zijn geboorte, en eigenlijk al ervoor. Van deze ervaring is het ontbijten vanochtend een onderdeel. Het versterkt die ervaring, actualiseert haar weer. Mocht ik zwaar dement worden, dan zou die ervaring wegvallen, en een ontbijt met hem zou een heel andere betekenis krijgen, - als het überhaupt nog een betekenis zou hebben...

Het lijkt erop dat een beleving die niet ingebed raakt in een verleden en een toekomst 'slechts' een belevenis blijft, en niet tot een ervaring wordt, tot een gebeuren dat er toe doet in mijn leven. Zo ongeveer als een willekeurige one-night-stand. Dagelijks beleef ik veel, maar weinig ervan blijft hangen. Ervaring heeft een geheugen, werkt uit in de toekomst, en heeft betekenis in mijn leven. Ervaring strekt zich uit in de tijd, mijn tijd.

Ik zit temidden van graven. Wat is er gebeurd met de ervaringen van degenen die hier liggen begraven? Op de grafstenen staan een naam en data, en de nabestaanden hebben er iets in laten beitelen, meestal zoals ze zich de overledene willen herinneren. Leven de doden nog voort in de ervaring van anderen?

Weinigen van de doden die ik heb gekend zijn nog levendig aanwezig in mijn herinnering. Hoe vaak denk ik nog aan mijn gestorven grootouders? Ik heb het geluk dat mijn ervaring met familie en vrienden nog vrijwel ongebroken is; bijna niemand is 'voortijdig' doodgegaan. (Is herinnering een emotionele affaire?)

Wat mij bezig houdt is de werking van ervaringen. Wat is hun belang voor de ervaring van zin?

Tot voor kort heb ik mijn ervaringen nauwelijks bewust gecultiveerd. Zij gebeurden, zetten zich voort, zich voedend met nieuwe belevenissen, of niet, en hielden op, of werden afgebroken. Bijvoorbeeld omdat zich iets anders voordeed, of omdat ik me (gemakkelijk of niet) liet afleiden. Ik ben nu bezig om een aantal ervaringen bewust voort te zetten, dan wel af te ronden. De uitdrukking 'een leven leiden (in plaats van geleefd worden)' heeft er voor mij een nieuwe betekenis bij gekregen: ik wil meester worden van mijn ervaringen, in de zin dat ik het niet aan het toeval wil overlaten of zij worden voortgezet dan wel afgebroken.

Natuurlijk heb ik niet in de hand wat er gebeurt, maar ik kan wel mijn aandeel erin bewust ter hand nemen. En ook wanneer een situatie ingrijpend verandert, dan is het aan mij wat ik er verder mee doe, en wat het betekent voor de openstaande ervaringen. Ook herinneren en gedenken zijn onderdeel van het ervaren.

Wat is een leven anders, of meer, dan de ervaringen die iemand erin opdoet? Maken zij een leven zinvol, voor de persoon zelf?

[...]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten