14 juli 2016

13 juli 2016: Meditatie VIII

Waarom doe je dit onderzoek?
Uit wijsbegeerte.
Waarom doe je aan wijsbegeerte?
Om wijzer te worden over mijzelf als mens, over de wereld en over het leven.
Waarom wil je dat?
Om mij thuis te voelen in het leven.
Voel je je een vreemde?
Zo voelde ik me, ja.
Nu niet meer?
Minder.
Hoe je minder een vreemde te voelen en meer thuis?
Door verwarring en onwetendheid op te helderen.
Onwetendheid?
Opgevat als een verkeerde of niet-adequate voorstelling van zaken.
Nog meer?
Door mijn onderscheidingsvermogen te scherpen.
Nog meer?
Door nieuwsgierig te zijn, met een passie voor waarheid.
Nog meer?
Door een gebruiksaanwijzing te bekomen bij het leven en bij de wereld waarin ik leef.
Is dat wijsheid?
Zou kunnen.
Hoe doe je dat?
Door ervaringen op te doen, ze te onderzoeken en af te ronden, en door opvattingen kritisch te onderzoeken.
Waarom wil je ervaringen onderzoeken?
Om eruit te leren.
Waarom wil je ervaringen afronden?
Alleen zo geven ze zin aan mijn leven.
Waarom wil je opvattingen kritisch onderzoeken?
Omdat zij mijn beleving beïnvloeden.
Welke opvattingen?
Die van mijzelf en van anderen.
Leer je ook van de ervaringen en opvattingen van anderen?
Zeker.
Waar leidt dit alles toe?
Tot een opgeruimd gemoed.
Was het eerder niet opgeruimd?
Nee, het was bezet door verwarring en onwetendheid.
Hoe ontstond die verwarring en onwetendheid?
Door pijnlijke ervaringen, door dubieuze interpretaties van ervaringen en door wat ik heb geleerd zonder het te toetsen aan ervaring.
Waar stelt het opruimen van het gemoed toe in staat?
Tot levenliefhebbend leven: onderzoekend en creatief, handelend en geëngageerd. Kortom: een spelend leven.
Waarom zou je!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten