07 maart 2016

6 maart 2016


Daar is zij weer, de lentezon!
Een feest op uitbarsten
Fris de kleuren
Wit als een sneeuwklokje
Geel als narcissen
Groen jong gras, mos, een uitlopende hazelaar
Zwart de verse modder op glibberig pad
En kraaien die de winter vaarwel zeggen
Krassend 




                                                                             *****

Wat is de bedoeling van deze schrijfsels?
Ik heb nog nauwelijks een idee waar het heen gaat.
Wat al wel?
Het is een eerste verkenning, een soort grondwerk, een onderzoek naar de stand van mijn denken, gerelateerd aan ervaringen, en wat ik daar ondertussen uit heb geleerd, of zou kunnen leren. Ik ben benieuwd wat het leven van mij wil. Wil het leven iets van mij? Of is het aan mij om te bepalen?
Hoe wil je dat doen?
Het onderzoek wil ik ophangen aan gebeurtenissen die voor mij een ingrijpende werking hebben gehad, en vaak nog steeds hebben. Wat is hun levensbetekenis voor mij?
Wat voor gebeurtenissen?
Het kunnen persoonlijke gebeurtenissen zijn, of gebeurtenissen in het politieke en culturele leven. In ieder geval hebben ze op mij een diepe indruk gemaakt. Ze waren beslissend voor mijn leef- en denkwijze. En dat wil ik onderzoeken, met de vraag: waarom waren die gebeurtenissen zo belangrijk? Wat was hun uitwerking? En hoe hebben zij mijn kijk op dingen etc bepaald?

[wordt vervolgd]






Geen opmerkingen:

Een reactie posten