08 februari 2016

7 februari 2016: Stedelijk Museum


Op bezoek in het Stedelijk. Ik was er met zoonlief. Niet zo lang dus, maar toch, voor zijn (spirituele) opvoeding niet onbelangrijk, dit maandelijkse bezoek aan een museum of iets anders met kunst.

Er lopen op dit moment twee exposities. Een overzichtstentoonstelling van een Duitse kunstenaar, ‘Isa Genzken: Mach Dich Hübsch!’ En een tentoonstelling met werk van kunstpionier, verzamelaar en uitgever: ‘Seth Siegelaub: Beyond Conceptual Art’. Beide nogal ongemakkelijk. Ik weet nog niet wat er van te vinden; binnenkort nog maar eens. Eerste indruk: nogal verstandelijk. Vooral het werk van Genzken deed me denken aan werk dat ik ooit zelf maakte en waar ik met de blik van nu weinig affiniteit meer mee heb: te bedacht.




Zoonlief vermaakte zich wel. Hij verzon een opdracht: een half uur door de zalen lopen en foto’s maken van (maximaal vijf) werken die je leuk of interessant vindt; ieder apart, en daarna bij een drankje aan elkaar laten zien wat je is opgevallen. Met Michael Jackson, Donald Duck en een faraobuste verwerkt in de beelden van Genzken wist hij waar hij ging kijken om er een foto van te nemen!

Terwijl ik door de zalen van het Stedelijk zwierf, viel me in dat vrijheid en kunst veel met elkaar te maken hebben, in mijn beleving althans, - een uitstekend aanknopingspunt dus voor het verder onderzoeken van het evenement dat ik nu onderhanden heb, en waarin vrijheid een hoofdrol speelt.

Mooi, die vruchtbaarheid van evenementen wanneer je ze gaat onderzoeken. Terwijl ik gisteren nog niet wist hoe het verder zou gaan, dient zich vandaag onverwachts een vervolg aan!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten