04 februari 2016

3 februari 2016: Bijbels Museum


Ben vandaag in het Bijbels Museum geweest. Ik wist niet wat ervan te verwachten. Een museale combinatie van godsdienst en wetenschap misschien? Enig inzicht in godgelovigheid of in scripturalisme? Een inspirerende omgeving om te kunnen schrijven aan mijn lezing van morgenavond? Veel meer dan het laatste heeft het bezoek me niet gebracht.




Bij binnenkomst belandde ik in het rariteitenkabinet van het Kromhout-museum dat in de eerste twee verdiepingen van het majestueuze pand aan de Herengracht huist. En eigenlijk veranderde dat niet echt in het erboven gelegen Bijbels Museum. Veel bijbels, antiquiteiten, modellen en andere snuisterijen, gerelateerd aan het Israël van ruim tweeduizend jaar geleden, zoals een faraobuste, een mummie, een maquette van de Tempelberg, etc.




Het museumcafé was evenwel een gunstig oord om het een en ander uit te werken. Rustige plek, lekkere koffie, mooie tuin. Of de heilige geschriften van boven ook naar beneden toe hun werking hadden, weet ik niet, maar mijn pen vloog over het papier!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten